Kenali Terengganu...

Saturday, June 12, 2010


Negeri Terengganu Darul Iman merupakan sebuah negeri yang terletak di Semenanjung Tanah Melayu. Bersempadan dengan negeri Kelantan dan negeri Pahang, Terengganu terletak di antara garisan bujur 102.25 dengan 103.50 dan garisan lintang 4 hingga 5.50.

Berkeluasan kira-kira 1,295,638.3 hektar/ 1,295,512.1 hektar dan terdiri daripada enam buah daerah Kuala Terengganu, Kemaman, Dungun, Marang, Hulu Terengganu dan Besut.

Kuala Terengganu merupakan ibu negeri Terengganu. dan seperti yang sedia maklum, perikanan merupakan kegiatan ekonomi yang utama, dan hasil Petroleum menguatkan lagi sumber ekonomi.

Asal-usul nama Terengganu dikaitkan dengan beberapa cerita. Nama Terengganu dikaitkan dengan 'terangnya ganu' , 'taring anu' dan 'terangan nu'. Berdasarkan cerita-cerita berikutlah, lama kelamaan muncullah nama Terengganu.

Negeri Terengganu ini terkenal dengan kawasan pesisir pantainya yang menarik dan menggamit pandangan mata yang memandang. Disamping terkenal dengan kawasan-kawasan pelancongan yang menarik, Terengganu juga kaya dengan budaya dan adat yang juga menjadi tumpuan umum.

No comments:

Post a Comment